Komentáře - LJS dnes

Dycky JISTEBNICE!
A mám KOČKU!
Přejít na obsah
Texty
Jak SEKSáci se Starostou předávali Pilotovi Čestné Občanství Města Jistebnice
Byla to druhá veřejná akce "po COVIDu", i když tak úplně veřejná nebyla, protože mimo Starosty, Pilota, jeho ženy, přátel a Čestných Členů SEKSu jsem tam byl už jenom já. O to víc jsem si cenil důvěry, kterou mi SEKSáci prokázali, když mi dovolili tuto událost fotografovat. Ale současně se taky trochu stydím - nestihl jsem totiž zaznamenat všechny klíčové momenty. Na částečnou omluvu bych uvedl jen to, že mi kamarád František - když se mnou domlouval účast - neřekl jaké všechny klíčové momenty bych měl zaznamenávat...
A že jich bylo! (jenom tři...) Ale po pořádku: první moment byl standardní: Hymna SEKSu, přípitek a projevy, týkající se Pilotových zásluh vedoucích k získání Čestného Občanství Města Jistebnice. Ten jsem jakžtakž zvládl...

Na snímku (zleva doprava): Pilot, Starosta, Prezident SEKSu a CoPilot
Následovala přestávka "než se bude podávat polévka" (vynikající s játrovými knedlíčky...) vyplněná přáním pořadatelů aby případně i čestní členové "a kdokoliv další" pronesli něco slavnostního. Já byl v klidu (byl jsem jen fotograf), těšil se na polívku a "jen tak na půl ucha" jsem zaznamenal, že Čestný Člen Cyklista se chopil slova a děkoval SEKSu.
JENŽE jsem jeho projevu moc nerozuměl, protože byl neustále překřikován sveřepým CoPilotem oslavence (CoPilot s Pilotem létali na bezmotorových větroních Blaník ve formaci: Pilot hlavou dolů a pár metrů pod ním CoPilot s hlavou nahoru...) který se snažil vyprávět jakýsi nezajímavý zážitek...

Na snímku: CoPilot, Pilot
Nakonec to SEKSák Zdeněk nevydržel a když CoPilot konečně přestal rušit, vzal si taky slovo aby všem vysvětlil jak kvalitní a úžasný je (asi) ve skutečnosti Prezident SEKSu. Tady je moje další chyba, protože jsem nezaznamenal KDO to vlastně je?! Prezident? Někdo jinej? KDO! Nebyl jsem připraven a i když to SEKSák Zdeněk určitě řekl, myslím si že myslel buď Prezidenta SEKSu a/nebo SEKSáka Milana. Holt jsem už starší člověk...
Ale když jsem později předával fotografie kamarádovi Františkovi a chtěl jsem se mu omluvit za absenci fotografií těch dvou klíčových momentů, ujistil mě že si ničeho nevšiml. Měl jsem štěstí...


ŠKÁDLENÍ

Motto: Přítel je ten, co o tobě ví všechno a má tě pořád stejně rád...

Jeník má plno takových přátel co bedlivě dbají na to, aby se nechoval nějak blbě:

Chodí s ním do hospody na pivo, aby věděli jestli nemá nějaký blbý kecy...

Dovolují mu aby je fotografoval když se baví, ale kdyby se chtěl bavit na jejich účet - cenzura to jistí a Jeník bude mít po povolení fotografování...

S webovými stránkami je to složitější - jsou dvoje: ty jeho vlastní nemohou dost dobře ovládat a tak je nejméně dvakrát týdně - pro Jeníkovo dobro - tiše kontrolně navštěvují;
ty druhé - oficiální - by nejraději zrušili aby na nich Jeník nevyvedl něco, čeho by pak třeba litoval...

A tak se Jeník má s kamarády jako prase v žitě, protože je o něj dobře postaráno!

Jenom jedna věc Jeníka rmoutí - někdy si připadá, jako kdyby ho vlastně kamarádi neměli rádi, jako kdyby byl veřejný nepřítel číslo jedna před kterým je třeba mít se na pozoru - jako kdyby byl ESTÉBÁK nebo tak něco; jako agent cizí nepřátelské mocnosti, kterému není radno cokoliv říkat a naopak je vhodné jej trochu manipulovat!

Zrovna jako tuhle: na konci masopustu Jeník fotografoval všechny masky jako vždycky, když za ním - trochu překvapivě - zašel druhý fotograf a podával mu svůj fotoaparát s přáním aby chvíli fotil jeho - tedy z Jeníkova pohledu cizím - fotoaparátem. Jeník mu vyhověl ale po chvíli cizí fotoaparát vrátil, protože chtěl fotit tím svým.
Když nastal čas společné hromadné fotky na náměstí, celá situace se opakovala a ve finále byl Jeník poctěn, když ten druhý fotograf vydal - mimo jiné - tu "Jeníkovu" hromadnou fotografii na webových stránkách okresního listu. Té pocty si všimli i Jeníkovi kamarádi, laskavě o tom Jeníka informovali a současně na stránkách obecního čtvrtletníku veřejně poděkovali tomu fotografovi a Jeníka tím trošku poškádlili...

Jeník si pak připadal, jako kdyby si jeho kamarádi nepřáli aby pro ně fotografoval, protože při každé příležitosti znovu a znovu Jeníkovi opakovali, že mu za fotky co pro ně zadarmo dělal, chtějí platit, tahali z kapes bankovky a snažili se je Jeníkovi vnutit, přestože - marně - opakoval, že ty společné fotografie jsou zadarmo a pokud by chtěli nějaké přidělat pro sebe, tak za ty přidělané vezme pět korun za jednu v pohlednicovém formátu...

No co byste tomu řekli?!
V Jistebnici 22. května 2020

Jak jsem vystoupil z Ochotnického souboru Forbína z.s.
Je to těžké povídání, když jsem prohrál. Ale co se dá dělat, první otázka kterou si dávám je – kde jsem udělal chybu? Možná už tehdy, kdy jsem se rozhodl, že si v Jistebnici postavím dům, protože mě okouzlilo přátelské prostředí co panovalo ve FORBÍNĚ pod vedením Venduly Bláhové...

Tak jsem včera odevzdal Principálovi členskou průkazku a tím pro mne FORBÍNA přestala být tím, čím byla, dokud byla Vendula...

Protože tam, co vládnou polopravdy a lži...
V Jistebnici 4. února 2016


Robin Hawdon - DOKONALÁ SVATBA (překlad Jan Šotkovský)

Osmnáctého prosince 2015 uvedla Forbína Jistebnice premiéru výše uvedené hry. Mně se hra i provedení líbily a teď si dovolím shrnout nejprve problémy a pak pozitiva.

PROBLÉMY:

  • Formální: Na plakátu není - pro mne trochu překvapivě - uvedeno, že se jedná o představení tzv. Mladé krve Forbíny Jistebnice jak jsem si až do teď myslel. Takže "Mladá krev" už není? Asimilovala do Forbíny Jistebnice?
  • Plakát: jsou na něm tři chyby různého stupně závažnosti jedna formální, druhá z nepozornosti a třetí je neúplný seznam lidí co se na té hře podíleli. Zdá se, že teze "není nutno podávat profesionální výkon když je to zadarmo" stále trvá...
  • Nahota: úvodní scéna se odehrává v posteli, kde se probouzejí protagonisté co před usnutím provozovali "TO" (čti SEX). Oba se úzkostlivě halí do dek aby "nic nebylo vidět" přestože jsou v hotelovém apartmá sami. Jenže po chvíli "je vidět", že ON je ve slipech. Proč se tedy halil? Před NÍ, co jej naposledy mohla vidět skoro určitě bez slipů?!
  • Timing: Hra je to vtipná, takže lidi se často a relativně dlouho smějí (přesněji: řvou smíchy...). Jenže po dobu takového smíchu není dobré pokračovat v dialogu. Řekl bych, že asi tak třetina gagů tímto způsobem přišla vniveč...
Navíc občas nebylo dobře rozumět i když se lidi zrovna nesmáli (když jsem stříhal vidozáznam, musel jsem si některé scény opakovat víckrát a z různých úhlů, abych porozuměl pronášenému textu).
POZITIVA:
  • Dramaturgie: po všech těch závažných problémech v Lucernách, Psích hřbitovech, Normálních okruzích a Našich furiantech jsem se dobře pobavil a od srdce zasmál.
  • Julie: Helena Malá dokonale využila všechny příležitosti které jí nabízela role všetečné pokojské a ukázala jaký má ve skutečnosti herecký potenciál.
  • Dupont: o Jirkovi Maňákovi lze říci totéž co jsem řekl o Julii - ukázal, že svede i typově úplně jinou polohu než dosud předváděl v Lucerně (pan učitelský) a v Tetách (svobodný Michal). A taky se lepšil od premiéry až po druhou reprízu kdy jednak udržel polohu rozzuřeného a magořícího ředitele hotelu až do samého konce a navíc na tomto konci premiérově osobně vynesl řvoucí Daphne ze scény.
  • Rachel: Dominika Bartáková odehrála roli "středostavovské upjatostI a komandérské autoritativnosti" (tohle jsem opsal z jiné recenze této role...) dokonale a její výkon by zaujal i v profesionálním divadle.
  • Daphne: Zuzana Dlouhá stejně jako Rachel přesně odvedla roli trochu "naivní, dekorum zachovávající nevěstiny matky" (tohle jsem taky opsal...) a stejně jako v předchozím případě si myslím, že by její výkon zaujal i v profesionálním divadle.
  • Tom: o Pavlovi Nešetřilovi platí totéž co jsem napsal o Rachel a Daphne - jeho  výkon by jistě zaujal i v profesionálním divadle. Ale o hereckém provedení jeho role nemám co z čeho opisovat, protože byl svůj od začátku do konce. Nechci ale Pavla pořád jenom obdivovat, tak aspoň malou pihu na kráse: představuji si anglického gentlemana který je svědkem na svatbě, vždy v dokonale padnoucím a vyžehleném obleku s cylindrem (viz. film "Čtyři svatby a jeden pohřeb"). Absence cylindru mi nevadila ale nevyžehlené kvádro jo (ale jenom trochu)...


Skončil Jistebnický guláš 2015
Jak začal? Představením "Jedlíci čokolády" souboru Oujezďáček z Červeného Oujezda. Toto představení jsem neviděl celé a tak ho nehodnotím.

Druhý den otvíral soubor Kapota z Tábora se hrou "Stvoření světa" kterou napsala Kateřina Pokorná na motivy stejnojmenného kresleného filmu který jsem - coby patnáctiletej - viděl v kině OKO v Praze na Letné (kino OKO přežilo konkurenci multikin a funguje dodnes...). Musím říct, že obě představení se mi líbila, tenkrát kvůli Werichovi co k filmu namluvil pozitivický komentář a taky kvůli kresbám Jeana Effela. No a dnes mě zaujala "text, režie, scéna a kostýmy: Kateřina Pokorná". Text je vtipnej a ti co hráli, hráli s chutí (jen ten Werich mi tam trochu chyběl - Kateřina Pokorná by ho jistě dokázala adekvátně využít...).

Dále vystoupil soubor Voživot z Mladé Vožice s hrou "HAM-LET" kterou taky napsala Kateřina Pokorná a dokonce v ní i osobně zpívá a mluví. Tentokrát se nechala inspirovat velice volně Shakespearem a jeho hrou Hamlet co ji Will napsal někdy kolem roku 1603. Ten rozdíl 410 let (Kateřina hru napsala v roce 2013) by se dal vysledovat z úvodních sloganů: The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark - neboli Tragédie o Hamletovi, králevici Dánském a naproti tomu HAM-LET Mafiánská tragedie (hra o tom, že bojovat za mír je stejné, jako šukat za panenství). Myslím, že to patřilo letos k vrcholům přehlídky...
Trochu mě zaskočil Hamletův slavný monolog, protože já se to kdysi naučil podle překladu tuším Erika Adolfa Saudka (motivem bylo snadnější balení holek...) zatímco Kateřina použila jiný překlad - on to i přeložil Martin Hilský a po něm ještě Jiří Josek co za to v roce 1999 dostal cenu Josefa Jungmanna za nejlepší překlad. No, taky už na to holky nebalím...

V sobotu později večer sehrála Mladá krev Forbíny hru Psí hřbitov, kterou jsem viděl už před rokem a tak jsem se nezúčastnil (a taky mi byla zima...) a hru jsem tím pádem nehodnotil.

V neděli dopoledne proběhlo na dvoře Hospůdky Na Hradě dětské představení hry "Zlatovláska" v provedení Studia dell' arte o. s. z Českých Budějovic. Zase jsem absentoval ale podle ohlasů bych řekl, že to byl úspěch nejenom u dětí...

Předposlední hru nastudoval Nadějkovský soubor Fikar, napsal ji Jan Váchal a jmenuje se "Paní Fantomasová se zlobí aneb Zločin v muzeu čerstvého umění". Jan ji napsal s nadsázkou a Fikarové ji s nadsázkou sehráli. Subjektivně bych ji hodnotil jako třetí nejlepší (po "Ham-let" a "Stvoření světa"). Co mě nejvíc zaujalo, bylo technické provedení "televizního vysílání" které bych si v budoucnu chtěl od Fikarů vypůjčit a použít v nějaké vlastní hře (pokud ji napíšu...).

Poslední hrou byla "Lucerna" ve které taky hraju (a dost blbě...) a kterou chci zhodnotit alespoň knižně, takže teď ji hodnotit nebudu a ani si na to porovnání s ostatními uvedenými hrami netroufám. Každopádně to bude zmíněno ve "Vražda v Lucerně" - pokud ji napíšu...

Moje fotky, texty a videa bez cenzury
Longin J. Spurný
Návrat na obsah